KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog projekta javno-privatnog partnerstva kojim se predlaže poveravanje komunalne delatnosti održavanja lokalne putne infrastrukture na teritoriji grada Sombora

Predmet predloženog projekta jeste poveravanje komunalne delatnosti održavanja lokalne putne infrastrukture na teritoriji grada Sombora na period od 10 godina zaključenjem ugovora o javno-privatnom partnerstvu između grada Sombora i privatnog partnera. Predmet obuhvata projektovanje, finansiranje, izgradnju, rekonstrukciju i rehabilitaciju lokalne putne infrastrukture koja je od javnog značaja i pružanje usluga upravljanja i održavanja lokalne putne infrastrukture sa javnim plaćanjem.

Putna infrastruktura predstavlja okosnicu razvoja i funkcionisanja svih mogućih ljudskih, privrednih i drugih tokova. Putna infrastruktura je imperativ društvenog i privrednog standarda kako na mikro, tako i na makro planu određenog lokaliteta, što zapravo znači standard življenja. Određena društveno-politička zajednica svoju vrednost pre svega meri u pokrivenosti putnom mrežom, odnosno infrastrukturnim sadržajima. Razvojem putne infrastrukture poboljšava se pristupačnost, što dovodi do ubrzanja regionalnog razvoja. Imajući takav pristup uticaja investicija u vidu, sveukupne koristi društva mogle bi da prevaziđu troškove investiranja u razvoj putne infrastrukture.

Sistem saobraćaja je na dugoročnom planu održiv ukoliko je u stanju da pruži potreban kapacitet i nivo usluge, ako je kompatibilan sa lokacijama koje mu gravitiraju, štedljiv, oslanjajući se na pogonsku tehnologiju na bazi izvora energije koji su obnovljivi i prenosivi, ukoliko je čist, kako bi održao i regenerisao kvalitet okruženja i troškovno efikasan, a time i rasploživ za sadašnje i buduće generacije.

Kada je reč o javno-privatnom partnerstvu, osnovni elementi koncepta ovog modela su jasna alokacija odgovornosti, podela rizika i rok trajanja partnerstva. Podela rizika omogućava da svaki od partnera preuzme rizik kojim može da upravlja na najadekvatniji način, čime se postiže veća efikasnost ovakvih projekata.  

Za lokalne samouprave koja nemaju dovoljno sredstava i nemaju na raspolaganju tehničku ekspertizu za realizaciju projekata poveravanja obavljanja komunalnih delatnosti čije se finansiranje obezbeđuje iz budzeta jedinice lokalne samouprave, odnosno čije se finansiranje obezbeđuje u celosti ili delimično naplatom naknade od korisnika komunalnih usluga, angažovanje privatnog partnera može da bude adekvatno rešenje.

Ovaj predlog projekta zasniva se na ideji obezbeđivanja dostupnosti dela kvalitetne saobraćajne i druge prateće infrastrukture u urbanim zonama grada i naseljenim mestima grada, kapitalnim ulaganjem od strane privatnog partnera, koji će pored izgradnje, rekonstrukcije i rehabilitacije obezbediti izradu projektne dokumentacije, dugogodišnje redovno održavanje na celoj teritoriji grada i naseljenih mesta, zaštitu i garantovanje za kvalitet izvršenih radova i pruženih usluga. Lokalna samouprava neće po ovom osnovu biti kreditno zadužena imajući u vidu način na koji je uređeno javno-privatno partnerstvo i koncesije, dok bi se istovremeno ostvarili ciljevi smanjenja budzetskih troškova i podizanja nivoa efikasnosti u pružanju javnih usluga i obezbeđivanja određenih benefita za grad i društvo u celini.

Osnovni cilj razvoja putnog saobraćaja i putne infrastrukture je ostvarivanje i razvoj saobraćajnog sistema koji omogućava održivu mobilnost stanovništva i pruža podršku ubrzanom razvoju društva i privrede i jačanju konkurentnosti.