KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog projekta javno-privatnog partnerstva kojim se predlaže finansiranje, rekonstrukcija, odnosno rehabilitacija i održavanje lokalne putne infrastrukture i drugih objekata niskogradnje sa pratećim radovima u opštini Srbobran sa javnim plaćanjem

Predmet predloženog projekta javno-privatnog partnerstva je finansiranje, rekonstrukcija, odnosno rehabilitacija i održavanje lokalne putne infrastrukture i drugih objekata niskogradnje (autobuskih stajališta, parking mesta i slično) sa pratećim radovima u opštini Srbobran sa javnim plaćanjem. Postojeće stanje mnogih ulica, obuhvaćenih ovim predlogom je veoma loše, što otežava prilaze objektima u nepovoljnim vremenskim uslovima. Odvodnjavanje mnogih ulica takođe nije rešeno. Potrebno je uraditi modernizaciju i izgradnja asfaltnog kolovoza sa bankinama od drobljenog kamena. Saobraćajnice na teritoriji opštine Srbobran su nedovoljno održavane, u dosta zapuštenom stanju, pri čemu su njihovi elementi veoma oskudni jer su izgrađeni od materijala koji ne odgovaraju sadašnjim standardima za izgradnju puteva. Budući da su saobraćajnice građene u ranijem periodu, kada je saobraćaj bio mnogo manjeg intenziteta i opterećenja nego danas, nosivost kolovoza je uglavnom nezadovoljavajuća za današnje potrebe. Zaštita puteva od površinskih voda je nedovoljna, što dodatno utiče na degradaciju slojeva kolovoza.

Privatni partner je dužan da u ugovorenom roku finansira, rekonstruiše, odnosno rehabilituje i održava lokalnu putnu infrastrukturu u opštini Srbobran. Privatni partner će biti dužan da nakon izvršenih radova, održava u ispravnom i funkcionalnom stanju izgrađenu mrežu, da održava nivo kvaliteta mreže radi pružanja usluga ugovorenog kvaliteta fizičkim licima i privrednim subjektima koji posluju na teritoriji na kojoj se sprovodi porjekat i realizuje javni ugovor, odnosno kroz koju tranzitiraju, kao i da nakon isteka ugovorenog perioda, obezbedi javnom partneru dalje nesmetano upravljanje i raspolaganje rekonstruisanom i rehabilitovanom putnom mrežom. Privatni partner ima pravo na naknadu za dostupnost izgrađene infrastrukture, pod uslovima koji su definisani ugovorom. Privatni partner ima pravo na slobodan pristup gradilištu i na neometan rad na realizaciji ugovora, što je javni partner dužan da mu omogući, u okvirima svojih nadležnosti. Projekat obuhvata i održavanje postojeće putne mreže do maksimalnog iznosa određenog ugovorom, a na zahtev javnog partnera u skladu sa potrebama na terenu.

Potencijalni predstavljeni vid finansiranja projekta u odnosu na tradicionalni (budzetski) ima prednosti koje se ogledaju u dostupnosti finansijskih sredstava i njihovoj ceni. Ukoliko bi se javni partner odlučio na tradiocionalan vid finansiranja projekta smatramo da bi kreditni rizik javnog partnera uticao na višu cenu pozajmljenih izvora sredstava. Takođe, to bi za posledicu imalo uticaj na kreditnu sposobnost javnog partnera jer bi za iznos zajma garant bila opština Srbobran. Takođe svi rizici projekta automatski bi bili preneti na opštinu Srbobran i to bi se odrazilo na njihov kreditni potencijal. Opština ima samo delimičnu mogućnost ograničenja rizika i prenošenja rizika na krajnje korisnike projekta i takođe nema mogućnost da podigne javne prihode kako bi eventualno pokrila neočekivane rizike. Ograničenje kreditne, odnosno finansijske sposobnosti u delikatnom trenutku u kome opština planira dodatne kapitalne projekte u oblastima gde nije moguće projektno finansiranje imalo bi za posledicu ugrožavanje tih projekata zbog ograničene kreditne, odnosno finansijske sposobnosti opštine.  

S druge strane pravilnim projektnim finansiranjem kreditni rizik biva podeljen između privatnog (kvalitetno izvršeni radovi i pružene usluge u skladu sa ugovorenim kvalitetom i blagovremena otplata anuiteta) i javnog partnera (iako ne garantuje za dug, doprinosi mogućnosti blagovremene otplate kredita, blagovremenim uplatama naknada za dostupnost, ako su radovi izvedeni i usluge dostupnosti infrastrukture pružene u skladu sa ugovorom). Pravilnim ugovaranjem sa izvođačima radova, pretnjom od penala, rizici od kašnjenja u izgradnji, rizici premašivanja budzeta kao i rizici lošijih performansi, odnosno kvaliteta radova, bivaju ograničeni. Ovo je moguće postići samo uz angažovanje privatnog partnera sa iskustvom u oblasti razvoja infrastrukturnih projekata ovog tipa i projektnom finansiranju.