KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog koncesionog akta za finansiranje, upravljanje i obavljanje komunalnih delatnosti vezanih za parking mesta, čistoću grada, gradske tržnice i gradsko zelenilo u gradu Prokuplju

Predmet koncesije je finansiranje, upravljanje i obavljanje komunalnih delatnosti vezanih za parking mesta, čistoću grada, gradske tržnice i gradsko zelenilo u gradu Prokuplju koje trenutno obavlja JKP Hammeum.

Neadekvatno kvalitetno izvršena usluga JKP Hammeum Prokuplje, preskupa i preglomazna administracija, dovela je do toga da grad Prokuplje skupo plaća neadekvatnu uslugu koja se pruža građanima i privredi. I nakon pokušaja da se radnicima ponudi prebacivanje u realni sektor i da se reorganizuje rad i pružanje komunalnih usluga podigne na viši nivo, navedeno nije naišlo na dobar odziv, usled čega se stvorila potreba da se razmotre drugi modeli po kojima bi obuhvaćene komunalne usluge bile pružene na ekonomski efikasniji i kvalitetniji način. Pri odabiru raspoloživih modela, izdvojilo se javno-privatno partnerstvo kojim bi značajan deo rizika funkcionisanja i potražnje za uslugama koje se naplaćuju od krajnjih korisnika bio podnet od strane budućeg privatnog partnera odnosno koncesionara.

Razlozi za predlaganje realizacije projekta su s jedne strane u nemogućnostima grada Prokuplja da na dosadašnji način finansira komunalne usluge i ulaže sredstva u novu opremu i modernizaciju obavljanja komunalnih delatnosti, uz kompletnu reorganizaciju rada JKP, imajući u vidu da postoje teškoće u obezbeđivanju celokupnog iznosa koji se svake godine izdvaja za funkcionisanje preduzeća, ali i iz razloga loših iskustava sa poveravanjem samo pojednih komunalnih delatnosti, bez uzimanja u obzir celovitost komunalnog sistema i komunalnog funkcionisanja grada. Jedan od ključnih dodatnih razloga razmatranja predmetnog projekta je mogućnost obezbeđenje finansiranja za celokupni korpus komunalnih delatnosti koje bi bile poverene budućem koncesionaru, kao i očekivana efikasnija i racionalnija organizacija rada, sa većim oslanjanjem na odgovarajuću i funkcionalnu opremu za obavljanje komunalnih delatnosti, u odnosu na oslanjanje na veliki broj radne snage sa neadekvatnom opremom i sredstvima za rad, uz preuzimanje većine odgovarajućih rizika od strane privatnog partnera. Ovi rizici se naročito odnose na uslove finansiranja, rizik nabavke vozila i opreme, rizik naplate pojedinih usluga od krajnjih korisnika (parking, tržnice) i druge rizike kojima privatni partner može na kvalitetniji način da upravlja.

Predloženi projekat je strukturiran kao javno-privatno partnerstvo sa elementima koncesije. U sektoru komunalnih delatnosti može se ugovoriti ovaj model tako da lokalna vlast (grad ili opština) kao javni partner, odnosno davalac koncesije-koncedent, dodeli koncesiju za obavljanje komunalne delatnosti od strane lica koje ima obavezu da osnuje privatno društvo posebne namene, pod uslovom da privatni partner pruža u ugovorenom periodu usluge ugovorenog kvaliteta i obuhvata, uz angažovanje odgovarajućeg broja lica i isplatu koncesione naknade koja će biti definisana Predlogom koncesionog akta, a koja će se konačno odrediti u momentu raspisivanja javnog poziva za postupak odabira koncesionara i čija ponuđena visina će biti kriterijum za odabir koncesionara, a koncesiona naknada može takođe biti zasnovana na osnovu procene vrednosti usluga i potencijalnih prihoda koncesionara tokom koncesionog perioda, koje mu se dodeljenom koncesijom prenose.

Ciljevi grada Prokuplja, koji mogu biti postignuti predloženim projektom, ogledaju se pre svega u: zaustavljanju negativnog finansijskog učinka postojećeg javno komunalnog preduzeća, uzrokovanog neracionalnim poslovanjem koje se najviše ogleda u prekomernom broju zaposlenih i zastarelom i neadekvatnom opremom koja ne odgovara zahtevima savremenog načina pružanja komunalnih usluga, ali i u ostvarenju prihoda od koncesione naknade i nesmanjenoj dostupnosti komunalnih usluga čije se poveravanje predlaže, uz povećanje efikasnosti i dovođenja njihovog kvaliteta na željeni nivo.