KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog koncesionog akta kojim se predlaže upravljanje javnim parkiralištima na teritoriji opštine Svilajnac

Na teritoriji opštine Svilajnac je komunalna delatnost upravljanje javnim parkiralištima poverena preduzeću Parking servis Svilajnac ad Svilajnac. Pored toga što preduzeće posluje sa gubitkom, odnosno opština ne ostvaruje neophodni prihod u ovoj oblasti, još značajnije je da je komunalna delatnost upravljanja javnim parkiralištima potpuno neuređena zbog čega najviše trpe korisnici komunalne delatnosti, odnosno građani opštine Svilajnac.

U tom smislu, jasno je da Svilajnac u postojećoj situaciji problem parkiranja ne reguliše na način koji je adekvatan sa stanovišta upravljanja postojećim resursima. Ukoliko se ne preduzmu određeni koraci ka upravljanju postojećim kapacitetima, vrlo brzo će se desiti da će sa porastom mobilnosti stanovnika, stepena motorizacije, prostorne i vidovne raspodele putovanja, zahtevi za jednovremenim parkiranjem u centralnoj zoni grada daleko premašiti ponuđene kapacitete. Iz tih razloga, upravljanje javnim parkiralištima mora se kretati ka uvođenju novih režima parkiranja, izmeni postojeće tarifne politike koja podrazumeva vremensko ograničavanje trajanje parkiranja, odgovarajuću kontrolu korišćenja javnih parkirališta i efikasno sankcionisanje prekršaja za početak, odnosno ka dugoročnoj politici izgradnje novih kapaciteta vanuličnog parkiranja (zatvoreni parkinzi, garaže).

Projekat poveravanja obavljanja komunalne delatnosti upravljanja javnim parkiralištima privatnom parneru doveo bi do smanjenja budzetskih troškova, rasta budzetskih prihoda, stvaranja održivog sistema parkiranja u urbanoj zoni kao jednog od najvećih izazova urbanih i komunalnih zahteva i podizanja nivoa efikasnosti u pružanju usluga korisnicima komunalne delatnosti.

Cilj ovog predloga projekta je uvođenje savremenog sistema naplate i kontrole parkiranja, odnosno upravljanja javnim parkiralištima i to korišćenjem savremenih tehnologija naplate i kontrole parkiranja. Ovakav sistem parkiranja uvodi se sa osnovnim ciljem da se usaglasi broj zahteva za parkiranjem sa prostornim mogućnostima posmatrane lokacije, odnosno da se raspoloživi broj parking mesta ponudi što većem broju korisnika, pod uslovom da se ujedno reši i problem parkiranja stanara tretiranih zona. To praktično znači da zonski sistem proizvodi da se poveća obrt po jednom parking mestu – poboljša iskorišćenost, rešenje problema parkiranja stanara, u ulicama u kojima je postavljen zonski sistem naplate i kontrole, putem izdavanja povlašćene parking karte, koja im omogućava da se parkiraju u okolini svojih stambenih zgrada čak i u vršnim opterećenjima parkiranja. Uvođenje zona, tehničko regulisanje parkiranja i kontrola, dovodi i do toga da parkirana vozila koja su, ranije, u najvećoj meri zauzimala deo uličnih profila namenjenih pešacima i delimično zauzimala deo uličnih profila namenjenih protočnom saobraćaju sada su istisnuta, tako da je prostor za pešake oslobođen, a dinamički saobraćaj ubrzan.