KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog koncesionog akta kojim se predlaže obavljanje komunalne delatnosti prevoza putnika za linije javnog noćnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda

Organizacija obavljanja komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza je u nadležnosti grada Beograda, što je propisano odredbama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju (Službeni glasnik RS, br. 68/15, 41/18, 44/18, 83/18, 31/19), Zakona o lokalnoj samoupravi (Službeni glasnik RS, br.129/07, 83/14 – dr. zakoni i 101/16 – dr. Zakoni, 47/18), i Zakona o komunalnim delatnostima (Službeni glasnik RS, br. 88/11 i 104/16, 95/18), kao i odredbama Odluke o gradskoj upravi Grada Beograda (Službeni list grada Beograda, broj 126/16,  2/17, 36/17, 92/18, 103/18, 109/18, 119/18) i Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda (Službeni list grada Beograda, broj 61/09, 10/11, 55/11, 69/14, 2/15 i 86/16).

Tržište usluga sistema javnog masovnog prevoza putnika u noćnom režimu rada je važan segment celine sistema javnog gradskog prevoza putnika u Beogradu. Da bi noćni prevoz putnika funkcionisao u skladu sa zahtevima i ciljevima interesnih grupa (korisnici, prevoznici i organi lokalne uprave) i da bi u budućem vremenu bio održiv, on se mora u vremenu i prostoru prilagođavati razvoju grada i gradskih funkcija, promeni prevoznih potreba i zahteva, promeni izvorno-ciljnih kretanja, odnosno treba da se transformiše u većini aspekata strukture i funkcionisanja.

U skladu sa svojim nadležnostima utvrđenim Odlukom o gradskoj upravi Grada Beograda, doneta je odluka da po sprovedenom postupku u skladu sa Zakonom o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama, grad Beograd kao javni partner/koncedent zaključiti ugovor sa privatnim partnerom/koncesionarom, a u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti javnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda, kao delatnosti od opšteg interesa, na period od deset godina na linijama noćnog prevoza putnika. 

Osnovni razlozi za primenu koncepta javno-privatnog partnerstva jesu jasna alokacija odgovornosti, podela rizika i rok trajanja partnerstva. Podela rizika omogućava, da svaki od partnera preuzme rizik kojim može da upravlja na najadekvatniji način, čime se postiže veća efikasnost ovih projekata. Koncept javno-privatnog partnerstva u slučaju projekta finansiranja i obavljanja delatnosti prevoza putnika na   linijama noćnog prevoza putnika na period od 10 godina oslobađa javnog partnera dela troškova koje bi inače morao da snosi, imajući u vidu cenu novih vozila i činjenicu da bi za uspešno obavljanje delatnosti javno preduzeće moralo da kupi 38 novih vozila i preuzme sve troškove održavanja i upravljanja istim. Na taj način se smanjuje problem fiskalnog pritiska, a istovremeno se gradu omogućava da koristi upravljačke, tehničke, finansijske i inovativne sposobnosti privatnog partnera u toj oblasti.