KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog koncesionog akta kojim se predlaže predlaže poveravanje obavljanja komunalne delatnosti linijskog prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju na teritoriji grada Leskovca

Sistem javnog prevoza predstavlja primer tzv. zajedničke komunalne potrošnje koja služi svim stanovnicima grada Leskovca, i njegovu potrošnju nije moguće direktno obračunati i tačno naplatiti krajnjem korisniku kao što je to slučaj kod individualne komunalne potrošnje. Utrošena sredstva za ove namene ukazuju na to da je u narednom periodu neophodno razmotriti mogućnost pokretanja projekta javno-privatnog partnerstva sa ciljem uspostavljanja sistema javnog linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Leskovca.

Imajući u vidu da je trenutno stanje sistema javnog prevoza u prilično lošem stanju, te da je očekivano i povećanje troškova prevoza, opravdano se nameće visoko rangiranje problema javnog prevoza na listi projekata od opšteg značaja za stanovnike područja na kojem je planirana implementacija ovog projekta. Za razmatranje mogućnosti pokretanja postupka javno-privatnog partnerstva neophodno je bilo klasifikovati trenutno javni prevoz i izraditi analizu za koju su bili neophodni podaci o potrošnji, troškovima prevoznog sistema i troškovima održavanja sistema javnog prevoza u prethodnim godinama. Finansiranje projekata javnog prevoza od strane trećih lica predstavlja javno-privatno partnerstvo između jedinice lokalne samouprave i privatnog partnera tokom vršenja javnih usluga prevoza. Za lokalne samouprave koje nemaju dovoljno sredstava i nemaju na raspolaganju tehničku ekspertizu za realizaciju projekata za unapređenje sistema javnog prevoza, angažovanje privatnog partnera može da bude vrlo atraktivno rešenje. Imajući u vidu činjenicu da grad Leskovac ne raspolaže dovoljnim finansijskim sredstvima, niti ima na raspolaganju tehničku ekspertizu za realizaciju projekta javnog prevoza, angažovanje privatnog partnera primenom modela javno-privatnog partnerstva za grad predstavlja atraktivno rešenje. Projekti javno-privatnog partnerstva bi trebalo da budu ekonomski efikasni i socijalno odgovorni. Vrednost koja se dobija za uložena sredstva treba da bude veća od one koja bi se dobila sprovođenjem tradicionalnog modela ulaganja, finansiranja.

Projekat javno-privatnog partnerstva podrazumeva finansiranje projekta od strane privatnog partnera i na taj način se budzet lokalne samouprave kreditno ne zadužuje.Javno-privatno partnerstvo zapravo predstavlja okvir za zajedničko delovanje javnog sektora i kapitala privatnog partnera, radi obezbeđenja funkcionisanja delatnosti od opšteg interesa i efikasnog i ekonomski održivog razvoja infrastrukture.

Osnovni elementi koncepta javno-privatnog partnerstva su jasna alokacija odgovornosti, podela rizika i rok trajanja partnerstva. Podela rizika omogućava da svaki od partnera preuzme rizik kojim može da upravlja na najadekvatniji način, čime se postiže veća efikasnost ovakvih projekata. Koncept javno-privatnog partnerstva u primeru javnog prevoza na teritoriji grada Leskovca omogućuje gradu, kao javnom partneru, određeno smanjenje troškova, a istovremeno omogućava da koristi upravljačke, tehničke, finansijske i inovativne sposobnosti privatnog partnera.