KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog projekta javno-privatnog partnerstva kojim se predlaže poveravanje obavljanja komunalne delatnosti javnog linijskog rečnog prevoza putnika na akvatoriji grada Beograda

Predmet javno privatnog partnerstva je poveravanje obavljanja komunalne delatnosti javnog rečnog linijskog prevoza putnika na akvatoriji grada Beograda, privatnom partneru, kao delatnosti od opšteg interesa. Predmet će obuhvatiti linije predviđene projektovanim stanjem. Za potrebe transporta putnika na ovim rečnim linijama planirano je da privatni partneri obezbede 10 brodova na radu i 1 brod u obaveznoj rezervi.

Organizacija obavljanja komunalne delatnosti javnog linijskog rečnog prevoza putnika na akvatoriji grada Beograda je u nadležnosti grada Beograda što je propisano odredbama Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama, Zakona o vodama, Zakona o državnoj pripadnosti i upisu plovila, Zakona o trgovačkom brodarstvu, Zakona o lokalnoj samoupravi, Zakona o komunalnim delatnostima, kao i Statutom grada Beograda, Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograd, Odlukom o javnom prevozu putnika u linijskoj plovidbi na teritoriji grada Beograda, Pravilnikom o tarifnom sistemu u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda i Odlukom o komunalnom redu.

Razmatrane osnovne karakteristike putničkih brodova u sistemu javnog vodnog transporta putnika koji bi bili pogodni za primenu u sistemu u Beogradu odnose se na oblik trupa broda, eksploatacione karakteristike brodova, geometrijske parametre brodova, konstrukcione parametre, ergonomske i funkcionalne elemente prostora za putnike i vozača, osnovne tehničko-tehnološke elemente sklopova i uređaja (motor, kočioni sistem, i slično), opremu u funkciji aktivne i pasivne bezbednosti i sigurnosti, ekološku podobnost, i drugo.

Osnovni ciljevi i razlozi za uvođenje javno - privatnog partnerstva su: nepostojanje javnog operatora (JKP GSP-Beograd ne vrši rečni prevoz putnika) na tržištu transportnih usluga na administrativnoj teritoriji grada Beograda; obaveze lokalnih zajednica za obezbeđenje kvalitetne mobilnosti stanovnika predstavljaju ključne zahteve ka sistemu gradskog i prigradskog transporta putnika; i postizanje dugoročnih optimalnih, trajnih i kvalitetnih rešenja u unapređenju kvaliteta transportne usluge, efikasnosti i efektivnosti.

Projekat se realizuje kao ugovorno javno-privatno partnerstvo bez elemenata koncesije, a osnovni razlozi za primenu ovog koncepta jesu jasna alokacija odgovornosti, podela rizika i rok trajanja partnerstva. Podela rizika omogućava, da svaki od partnera preuzme rizik kojim može da upravlja na najadekvatniji način, čime se postiže veća efikasnost ovih projekata. Koncept javno-privatnog partnerstva u slučaju projekta finansiranja nabavke i obavljanja delatnosti javnog linijskog rečnog prevoza putnika na akvatoriji grada Beograda oslobađa javnog partnera dobrog dela troškova koje bi inače morao da snosi, imajući u vidu cenu novih brodova i činjenicu da bi za uspešno obavljanje delatnosti grad morao da osnuje javno preduzeće i da kupi 11 novih brodova i preuzme sve troškove održavanja i upravljanja istim. Na taj način se smanjuje problem fiskalnog pritiska, a istovremeno se gradu omogućava da koristi upravljačke, tehničke, finansijske i inovativne sposobnosti privatnog partnera u toj oblasti.