KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog projekta javno-privatnog partnerstva kojim se predlaže poveravanje komunalne delatnosti održavanja lokalne putne infrastrukture na teritoriji opštine Ada

Zbog sve veće potrebe za izgradnjom nove javne infrastrukture, ulaganjima u dobra od opšteg interesa i efikasnim pružanjem usluga od javnog značaja, kao neophodnom se ukazala potreba za stvaranjem odgovarajućeg pravnog i institucionalnog okvira za privlačenje privatnih investicija u Republiku Srbiju.

Stvaranje pravnog okvira za realizaciju projekata javno-privatnog partnerstva pokazalo se kao odličan put za poveravanje obavljanja komunalnih delatnosti privatnom partneru, odnosno delatnosti čije se finansiranje obezbeđuje u celosti ili delimično investicijom privatnog partnera, kao rešavanju pitanja koja su od javnog značaja.

Ovim projektom nastoji da pokaže da će ulaganje u obnovu saobraćajne infrastrukture imati važnu ulogu u tranziciji ka konkurentnijem, sigurnijem i održivijem infrastrukturnom sistemu u budućnosti, naročito imajući u vidu pretpostavku da se društvena, ekonomska i razvojna uloga države ogleda u razvijenosti i urednom i kvalitetnom održavanju saobraćajne infrastrukture.

Predmet predloženog projekta obuhvata projektovanje, finansiranje, izgradnju, rekonstrukciju i rehabilitaciju lokalne putne infrastrukture i pružanje usluga upravljanja i održavanja lokalne putne infrastrukture na teritoriji opštine Ada.

Putna infrastruktura predstavlja okosnicu razvoja i funkcionisanja svih mogućih ljudskih, privrednih i drugih tokova. Putna infrastruktura je imperativ društvenog i privrednog standarda kako na mikro, tako i na makro planu određenog lokaliteta, što zapravo znači standard življenja. Određena društveno-politička zajednica svoju vrednost pre svega meri u pokrivenosti putnom mrežom – infrastrukturnim sadržajima. Razvojem putne infrastrukture poboljšava se pristupačnost, što dovodi do ubrzanja regionalnog razvoja. Imajući takav pristup uticaja investicija u vidu, sveukupne koristi društva mogle bi da prevaziđu troškove investiranja u razvoj putne infrastrukture.

Smatra se da je sistem saobraćaja na dugoročnom planu održiv ukoliko je u stanju da pruži potreban kapacitet i nivo usluge, ako je kompatibilan sa lokacijama koje mu gravitiraju, štedljiv, oslanjajući se na pogonsku tehnologiju na bazi izvora energije koji su obnovljivi i prenosivi, ukoliko je čist, kako bi održao i regenerisao kvalitet okruženja i troškovno efikasan, a time i rasploživ za sadašnje i buduće generacije.

Kada je reč o javno-privatnom partnerstvu, osnovni elementi koncepta ovog modela su jasna alokacija odgovornosti, podela rizika i rok trajanja partnerstva. Podela rizika omogućava da svaki od partnera preuzme rizik kojim može da upravlja na najadekvatniji način, čime se postiže veća efikasnost ovakvih projekata.

Ovaj predlog projekta zasniva se na ideji obezbeđivanja dostupnosti dela kvalitetne saobraćajne i druge prateće infrastrukture u urbanim zonama opštine i naseljenim mestima, kapitalnim ulaganjem od strane privatnog partnera, koji će pored izgradnje, rekonstrukcije i rehabilitacije obezbediti izradu projektne dokumentacije, dugogodišnje redovno održavanje na celoj teritoriji opštine i naseljenih mesta, zaštitu i garantovanje za kvalitet izvedenih radova i pruženih usluga. Lokalna samouprava neće po ovom osnovu biti kreditno zadužena imajući u vidu način na koji je uređeno javno-privatno partnerstvo i koncesije, dok bi se istovremeno ostvarili ciljevi smanjenja budzetskih troškova i podizanja nivoa efikasnosti u pružanju javnih usluga i obezbeđivanja određenih benefita za opštinu i društvo u celini.

Osnovni cilj razvoja putnog saobraćaja i putne infrastrukture je ostvarivanje i razvoj saobraćajnog sistema koji omogućava održivu mobilnost stanovništva i pruža podršku ubrzanom razvoju društva i privrede i jačanju konkurentnosti.