KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog projekta javno-privatnog partnerstva za rekonstrukciju i dugogodišnje održavanje dela sistema javnog osvetljenja na teritoriji opštine Babušnica

Glavne karakteristike sistema javnog osvetljenja na teritoriji opštine Babušnica u najvećoj meri su neefikasnost i zastarelost. Ovakav sistem ne obezbeđuju kvalitetno osvetljenje i postoje veliki troškovi za energiju i održavanje. Pored toga, funkcija sistema je bitno narušena dugogodišnjim nedovoljnim ili lošim održavanjem, tako da u ovom trenutku je u funkciji tek 65 procenata instalisane rasvete.

Održavanje sistema javnog osvetljenja obuhvata zamenu izvora svetlosti (svetiljki) i ostalih delova svetiljki (prigušnica, sijaličnih grla, staklenih protektora), zamenu oštećenih svetiljki, zamenu oštećenih stubova i kablovske instalacije, zamenu oštećenih delova merno-upravljačkih blokova (brojila, kontaktori, fotoreleji, astronomski satovi, osigurači) i po potrebi, proširivanje sistema javnog osvetljenja.

U celini gledano, kvalitet održavanja sistema javnog osvetljenja je nedovoljan, što kao posledicu ima neadekvatan kvalitet samog osvetljenja. Ovakva situacija ugrožava bezbednost svih učesnika u saobraćaju, a obzirom na to da na teritoriji lokalne samouprave postoje i školske ustanove, problem neadekvatnog osvetljenja dodatno predstavlja i problem bezbednosti dece i njihovih pratilaca u saobraćaju.

Na osnovu podataka o potrošnji električne energije, sa analizom postojećeg stanja sistema javnog osvetljenja i uvidom u faktičko stanje u opštini Babušnica, urađen je popis javnog osvetljenjaprema kategoriji puta, odnosno ulicama u naseljenim mestima. 

Javno osvetljenje ima nekoliko važnih funkcija, što postavlja zahteve za projektovanje, izvođenje i održavanje sistema. U takve funkcije spadaju: psvetljenje putnih pravaca (magistralni, regionalni, lokalni, seoski putevi, glavne i sporedne ulice, saobraćajna signalizacija, trgovi); osvetljenje pešačkih površina (pešačke zone, parking prostori, igrališta, prostori oko zgrada, dvorišta i slično); dekorativno osvetljenje (fasade, spomenici, mostovi i slično).

Za osvetljenje putnih pravaca glavni kriterijum je bezbednost učesnika u saobraćaju, kod osvetljenja pešačkih površina dodatno je uključen i estetski kriterijum, dok je kod dekorativnog osvetljenja dodatni akcenat stavljen na naglašavanje detalja objekta koji se osvetljava. 

Na osnovu analiza i proračuna, nedvosmisleno se zaključuje da se predloženim LED svetiljkama obezbeđuje isti ili viši nivo osvetljenosti u odnosu na trenutno stanje sa ogromnom razlikom u potrebnoj snazi, što eksplicitno znači da se ostvaruje ogromna ušteda u potrebnoj električnoj energiji bez smanjenja nivoa usluge i osvetljenosti, tj. takvom uštedom se ne umanjuje kvalitet komunalne usluge niti bezbednost. Nabavka i instaliranje opreme za uključivanje i isključivanje javnog osvetljenja omogućilo bi smanjenje broja radnih sati javnog osvetljenja na godišnjem nivou. Značajno je napomenuti da, u skladu sa modelom ugovora koji je podzakonski akt koji je propisalo Ministarstvo energetike, pod merama uštede energije u ovom slučaju, se podrazumevaju mere poboljšanja energetske efikasnosti aktivnostima kojima se postižu uštede koje se ostvaruju optimalnim upravljanjem, a koje se odnose na vreme rada osvetljenja, smanjenje radne snage u određenim vremenskim periodima – dimovanje i druge mere u skladu sa zakonom, a sve u cilju povećanja uštede energije.