KOMISIJA ZA
JAVNO-PRIVATNO PARTNERSTVO
JPP I KONCESIJE

Predlog koncesionog akta za poveravanje obavljanja komunalne delatnosti javnog prevoza putnika na minibus ekspres linijama na teritoriji grada Beograda

Organizacija obavljanja komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji grada je u nadležnosti grada Beograda, što je propisano odredbama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, Zakona o lokalnoj samoupravi, i Zakona o komunalnim delatnostima, kao i odredbama Odluke o gradskoj upravi Grada Beograda i Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda.

U skladu sa svojim nadležnostima utvrđenim Odlukom o gradskoj upravi Grada Beograda, Sekretarijat za javni prevoz je doneo odluku da predloži projekat, koji će po sprovedenom postupku u skladu sa Zakonom o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama, grad Beograd kao javni partner/koncedent zaključiti sa privatnim partnerom/koncesionarom, a u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti javnog prevoza putnika na teritoriji grada Beograda, kao delatnosti od opšteg interesa, na period od deset godina na minibus ekspres linijama od E1 do E9, kao i minibus ekspres liniji A1.

Osnovni razlozi za primenu koncepta javno-privatnog partnerstva jesu jasna alokacija odgovornosti, podela rizika i rok trajanja partnerstva. Podela rizika omogućava, da svaki od partnera preuzme rizik kojim može da upravlja na najadekvatniji način, čime se postiže veća efikasnost ovih projekata. Koncept javno-privatnog partnerstva u slučaju projekta finansiranja nabavke i obavljanja delatnosti prevoza putnika na minibus ekspres linijama na period od 10 godina oslobađa javnog partnera dobrog dela troškova koje bi inače morao da snosi, imajući u vidu cenu novih vozila i činjenicu da bi za uspešno obavljanje delatnosti javno preduzeće GSP Beograd moralo da kupi 80 novih vozila i preuzme sve troškove održavanja i upravljanja istim. Na taj način se smanjuje problem fiskalnog pritiska, a istovremeno se gradu omogućava da koristi upravljačke, tehničke, finansijske i inovativne sposobnosti privatnog partnera u toj oblasti.

Ciljevi grada u pogledu razvoja linijskog prevoza, kroz zadržavanje visokog nivoa učešća javnog u ukupnom prevozu putnika, kao uslov efikasnosti i efektivnosti ukupnog transportnog sistema, podrazumevaju: obezbeđenje kvalitetnijeg, efikasnijeg i ekonomičnijeg javnog prevoza; uređeno tržište transportnih usluga; podizanje nivoa kvaliteta sistema i usluge; značajno sniženje troškova funkcionisanja; zadovoljenje širokog spektara socijalnih ciljeva; očuvanja prirodne okoline i kvaliteta života u gradovima, i drugo.