КОМИСИЈА ЗА
ЈАВНО-ПРИВАТНО ПАРТНЕРСТВО
ЈПП И КОНЦЕСИЈЕ

Предлог пројекта јавно-приватног партнерства којим се предлаже поверавање обављања комуналне делатности јавног аутобуског градског превоза путника на делу радијалних-потезних линија на територији градских општина Гроцка и Звездара, Вождовац, Чукарица и Раковица и делу линија са претежном дужином трасе на наведеним општинама укључујући и градску општину Савски венац

Побољшање јавног аутобуског градског превоза путника на територији града Београда, као комуналне делатности од општег интереса, важно је због подизања квалитета услуге превоза путника и подстицању становништва да користи јавни превоз, затим обезбеђивања превоза ђака и студената до школских установа, запослених до радних места, али и других категорија становништва којима је неопходна квалитетнија услуга превоза, а у циљу доласка до одређене дестинације.

Јавни аутобуски градски превоз путника покреће развој, повезује људе, локалне заједнице са светом, гради тржишта, олакшава трговину и значајна је функција у животу свих грађана, привреде и активности у једној локалној самоуправи. Одрживи превоз путника покретач је економског развоја једне земље јер омогућава већу мобилност становника, побољшава стандард живота јер повезује робу са тржиштима (рурална подручја и пијаце) и омогућава становништву задовољење основних животних потреба.

Предмет пројекта обухвата обавезу Приватног партнера да пружа услугу јавног аутобуског градског превоза путника (домаћег линијског превоза), финансирање, набавку нових возила, унапређење услуге превоза кроз имплементацију система за бројање путника, видео надзора, бежичног интернета и информисања путника, док је Јавни партнер у обавези да редовно извршава плаћање уговорене накнаде Приватном партнеру за вршење услуге јавног аутобуског градског превоза путника (домаћег линијског превоза).

Јавни аутобуски градски превоз путника јесте комунална делатност која омогућава становништву приступ основним животним потребама: здравственим установама, образовним институцијама, приступ послу, пијацама и другим важним локацијама. Функција јавног аутобуског градског превоза путника као саобраћајне делатности јесте пружање услуга превоза на одређеном подручју. Та делатност треба да подстиче друштвено-економски развој градова и општина. Истовремено, она би морала да смањи степен угрожавања околине буком и загађењем, допринесе економском искоришћењу материјалних ресурса и повећа мобилност становништва. Јавни аутобуски градски превоз просторно је економичан облик транспорта, који са једне стране растерећује загушене градске саобраћајнице, а са друге обезбеђује превоз онима који не располажу никаквим другим саобраћајним средством. Ова комунална делатност има значајан утицај на децентрализацију и рурални развој. Обезбеђујући приступачан и економичан начин транспорта, омогућава се житељима руралних подручја да лакше приступе градским услугама, образовању и здравственој заштити. Ефикасним и доступним начином повезаности између градских области, јавни аутобуски градски превоз може допринети ширењу урбаних активности и услуга на различите делове града. Ово доприноси смањењу концентрације активности само у централним деловима и подржава процес децентрализације. Све наведено доприноси економском развоју руралних области и смањењу неједнакости између урбаних и руралних подручја.

Делатност јавног аутобуског градског превоза путника није профитабилна уколико се обавља од стране јавних предузећа која су у власништву локалних или регионалних власти, пошто иста послују у окружењу непостојања стандардних принципа слободног тржишта, односно послују по принципима социјалне економије (ограничење цена превоза, повлашћене цене превоза за поједине категорије путника, мањи пораст цена превоза у односу на пораст трошкова пословања итд.). У овом случају, недостају потребна финансијска средства за инвестирање, набавку возила, одржавање возног парка, текуће оперативне трошкове, примену иновација и нових технологија за обављање ове комуналне делатности.

Јавни аутобуски градски превоз путника на делу радијалних-потезних линија на територији градских општина Гроцка и Звездара (потез 300), Вождовац (потез 400), Чукарица и Раковица (потез 500) и делу линија са претежном дужином трасе на наведеним општинама укључујући и градску општину Савски венац, у смислу овог Предлога пројекта, допринеће већој мобилности становника, побољшању економског и социјалног развоја, што је предуслов за достизање циљева одрживог развоја једног Града.
 

Остали пројекти